fredag

Mojitobesatt

Jag gillar Mojitos. Jag kan inte namnet på några drinkar och brukar alltid bara beställa "nåt färgglatt" när jag är ute. Men sen var jag på Hard Rock Café i Göteborg på något jobbrelaterat för ett par år sedan och tydligen var det öppen bar och jag bad dom överraska mig.
Jag fick en drink med ogräs i. Wtf?
Surprise, surprise så var den fantastisk. Jag hade ingen aning om vad det var bara.
Mickes dekadenta syssling som han kallar kusin för de är lata på det viset introducerade oss en regning midsommardag för Carib Kreol i Malmö. FUCK YEAH MOJITOS! Det är en konstform på det där stället. Ett hantverk. Och jag jämför alla Mojitos jag stöter på i världen med deras. Deras är en tiopoängare.

Jag har som mål att testa alla Mojitos jag kan. De flesta suger. Jag har en lista med betyg från ställen ni förmodligen aldrig kommer besöka.
Jag kan nämna några i Sverige istället.

Först, en illustration.
Till att börja med alltså Carib Kreol i Malmö som sätter standarden. 10/10.
TGI Friday´s i Malmö får enligt anteckningar 8/10. De har för mycket lime.
Jag antar att Hard Rock Café i Göteborg kan få en 10/10 också. Det var ett tag sen och det var min första, så jag minns inte.
Sturehof i Stockholm är intressant. De har minst tre barer. Den första gjorde en 9/10, den andra lite längre in hade för mycket lime. den tredje längst upp hade nästan bara lime. De blev alltså sämre efterhand.
Att halvtaskiga Mojitos får så höga betyg beror på alla skitäckliga jag stött på. De rubbar betygsskalan.
Min senaste anteckning från Platanias i Grekland lyder "Social Café Bar kan inte göra en mojito. Mynta är inte garnering, det är en ingrediens ffs."

Och det är ungefär det viktigaste att tänka på.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar