lördag

Kom tillbaka en annan dag när jag inte är här

Restauranger brukar stänga köket en timme tidigare än själva restaurangen, förmodligen för att ingen ska komma dit fem minuter före stängning och säga "Jag ska bara ha en oxfilé, det går snabbt."

Tyvärr är det inte lika lätt att stänga en butik en timme före butiken stänger för att folk inte ska kasta sig in i butiken en minut innan man låser dörren för att sen snigla runt där inne med sina snigelbarn och säga "Vad tror du om den häääääär...? Vill du ha den? Eller kanske den häääääääääääär..." medan du står där och ser professionellt glad ut över att få äran att jobba över lite. Jag kan ha tålamod med det här om det bara hade varit att scanna varorna, ta betalt och skicka ut kunderna med ett "Ni får låsa upp dörren när ni ska ut, vi stängde för en stund sen."

Men på mitt jobb (som jag älskar) blåser vi upp ballonger också. Folk som kommer fem i två på en lördag vill inte bara ha en extra regnbågsfärgad papptallrik de akut kom på att de saknade, de vill generellt ha ungefär 20 ballonger, nuuuu! Ok, fine, jag är van, och jag gillar att blåsa upp ballonger, och jag har inget liv jag har bråttom hem till i vilket fall som helst, bring it on!

"Vill du ha den hääääääär...? Stina-Maja kom och säg vad du tycker, ska vi ha den här? eller den? eller en blå? ska vi ha en röd? en stjärna? Du då Karl-Urban? Vill du ha den där? Okej. Är du säker? Vill du helt säkert ha den där? Vad tycker du om den häääär istället? Hur många var de vi behövde? 7? 8? 9? 7? blå?"

KVINNA VET DU VAD KLOCKAN ÄR!? VÄLJ!

Det här är inte ett unikt fenomen. När jag jobbade på Media Markt hade vi väktare som vallade ut övervintrande kunder efter att det två gånger ropats ut i högtalarna att vi stängt, så man slapp försöka göra det själv som säljare. (Bara att gömma sig bakom hyllorna så att ingen ser dig och kräver att du ska rekommendera femton olika laptops och sedan lägga upp en avbetalningsplan för den billigaste av dem tre minuter i åtta på kvällen.)
Där hörde jag en kväll de vackraste ord en kund någonsin yttrat.
"Det där gäller inte oss, vi är redan inne."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar