måndag

Emporia - numera en nagel i ögat

Snart öppnar Emporia i utkanten av Malmö. Tack gode gud för ännu ett köpcenter, jag höll på att dö av bristen på MQ och Kicks i den här stan. De har börjat göra reklam på busshållplatser, och förutom en mild irritation över att ingen har gett Loreen en säck pengar för att skråla "Empooooooria, forever 'til the end of time!", så har jag inte haft något emot skrytbygget förrän jag fick syn på deras logotype, ungefär en halv meter bred - såsom logotyper alltid gör sig bäst. Här är den:

Jag kan acceptera att den ser ut som en glad kalkon.

Jag godtar däremot inte styggelsen som är o:et i skrivstil. Alla vet hur skrivstil fungerar, eller? Man sparar tid, bläck eller whatever genom att inte lyfta pennan från pappret, så R ser efterblivet ut och allt blir lite extra fancy dandy. Tills vi kommer till O. (De hade kunnat göra ett bättre jobb med p:et som ser ut som ett n på fyllan, men vi tar ett djupt andetag och ignorerar det) Hur har de tänkt sig att det där ska fungera? De kan inte både låta o:et vara helt OCH ha en loop som leder vidare till nästa bokstav. Man kan inte ha kakan och äta upp den.

Emporia, jag skiter i att ni har en "internationell atmosfär", tre våningsplan och en "unik takpark". Jag kan inte ta er på allvar när ni lägger miljontals kronor på att göra Emporia lyxigt och sen spottar ur er den här loggan. Och tryck för allt i världen inte upp vektorgrafik på stortavlor som inte tål närmare inspektion.
Clearchannel själva säger följande: "Testa om din affisch funkar på långt håll genom att dra ner den till formatet av en tändsticksask. Håll den på armlängds avstånd. Uppfattade du budskapet? Om du gjorde det så har du lyckats." De glömmer att man kommer stå jämte den, uttråkad i 20 minuter också.

1 kommentar: