onsdag

En blygsam filmrecension

Snakes on a Plane. Action thriller från 2006. Googlar du "I've had it with these motherfucking snakes" får du 5,4 miljoner resultat. Tar du bort snakes får du 13 miljoner träffar, vilket ger alldeles för många tillfällen då folk refererar till filmcitatet enligt modellen "I've had it with these motherfucking [valfritt] on this motherfucking [valfritt]." Sex år av dåliga skämt senare, och hur många vet att Snakes on a Plane är en kass film? Alla.
Hur många har egentligen sett den? Inte lika många.

Den har fått 5,7 av 10 på IMDB, och anses alltså vara en bättre film än både Piranha 3DD och Twilight.
Det finns olika sorters dåliga filmer. Det finns filmer som försöker vara bra men blir riktig usla (Twilight), och det finns filmer som utgår från att vara dåliga och försöker göra det dåliga så bra som möjligt (Piranha 3DD). Förstnämnda kategorin kommer aldrig kunna leva på "Det är så dåligt att det blir bra", men den andra sortens film har detta som möjlig utväg. Snakes on a Plane lever lite i limbo, jag vet inte om den ska vara dålig, eller om den bara råkade bli det. Låt oss utgå ifrån att de menar allvar. De la trots allt över 200 miljoner kronor på att skapa den.

Handling:
Nån kille blir vittne till ett mord och över en natt förvandlas han från en vanlig tråkig tonåring till ett otroligt viktigt ögonvittne som kan sätta stopp för ett kriminellt imperium. En FBI-agent får i uppdrag att transportera grabben till Los Angeles i ett vanligt passagerarflygplan så att ingen ska misstänka att han är något speciellt. (Hur många nyckelvittnen har DU flugit med, månntro?) Katastrofen är dock ett faktum när en lönnmördare släpper lös hundratals giftormar på planet för att förgöra vittnet. (Typiskt.) Alla på planet måste nu samarbeta för att stoppa ormattacken, försöka nödlanda, och hålla den superviktiga killen vid liv.

Utvärdering:
De första fem minuterna tänkte jag "Det här var ju inte så farligt, den kanske inte är så dålig som de säger". Sen släppte de lös en massa ormar på planet, och jag fnissade hysteriskt i TV-soffan. De hade varit jättesmarta och sprutat feromoner på blommor så att ormarna blev galna och aggressiva. Annars hade ju hela filmidén fallit då ormar är fredliga om man inte provocerar dem. Nog med logik, åter till filmen. Vi lär känna rollfigurerna, alla är naiva och lyckliga, ingen tror att en orm snart ska hoppa fram och hugga dem i ögat. Andra vanliga ställen ormar gärna hugger människor på är i tungan, det andra ögat, ännu ett öga, och sen snirklar de in sig i munnen på dig. Blod, lik, kaos, och en närbild på någon som blir trampad i örat av en stilettklack. Vad hände? Är Snakes on a plane en splatterfilm helt plötsligt? Nyss var det drama, och innan dess action. Och sen, sen gnager ormarna sönder elektroniken på planet.
För vi vet ju alla att ormar är gnagare innerst inne.

Köp den på CDON och se i BluRay-kvalitet när någon kastar en chihuahua till en stor orm för att rädda sig själv.