fredag

Ordning och reda

Jag har recept liggandes för de flesta maträtter jag lagar. För det första för att jag annars alltid glömmer handla någon liten men väsentlig ingrediens när jag ska laga mat, och för det andra för att jag annars glömmer att maträtten existerar över huvud taget. Out of sight, out of mind.
Min samling recept har dock länge sett för jävlig ut, och varit helt ologiskt ickesorterad. Några satt i en skitful blommig pärm, men jag hade inte orkat slå hål i alla papper, så man kunde inte riktigt lyfta pärmen tack vare lösa blad. (Praktiskt, jag vet.) På senare tid har vi också börjat ta hem recepten som finns i entrén på ICA Maxi. Mer papper.
Såhär såg samlingen ut:

Och såhär funkade den:

Helt fantastiskt smidigt. Vi åt oftast det som satt överst för tillfället, av någon anledning.
Ganska länge har jag funderat på att samla alla recept på ett ställe i ett enhetligt format, men inte kommit någon vart för att jag inte kunde komma överrens med mig själv om vilket format det skulle vara. Eller vilken layout. Eller om det skulle vara handskrivet. Om jag skulle ha kvar bilder. (Men det finns ju inte bilder på allt och då blir det inte enhetligt och vad ska då hela projektet vara bra för, nu lägger jag ner det här.) Jag kom så långt till att lägga upp en grid i inDesign och hitta rätt typsnitt, men sen behövde jag gå och rita symboler för grisar och kor och grönsaker och ugnar. För varje symbol jag ritade kom jag på några till som behövdes och så la vi ner hela projektet en gång till. (men min ko-symbol är sjukt spejsig.)
Så idag sänkte jag ambitionsnivån lite, skrev av 29 recept och matade in i inDesign.
Nu ser mina recept ut såhär:

Och fungerar såhär:

En viss förbättring. Allt som finns kvar är att hitta en snyggare A5-pärm. Sen kan jag sitta ifred och kategorisera, indexera, sortera och flytta runt mina recept som om jag hade en diagnos av något slag. Men jag säger som Sheldon i Big Bang Theory; "My mother had me tested!"

3 kommentarer:

  1. "Vi åt oftast det som satt överst för tillfället, av någon anledning."

    Det här skrattade jag högt åt. Under en del av min värsta studentperiod hade jag bara på mig de kläder som låg närmast i tvätthögen på golvet. Se även: Att bara använda de bestick och tallrikar som ligger överst i diskberget.

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja, det är tur att man nu som lite mer civiliserad inte bara har på sig det som ligger överst i lådan eller närmst en i klädkammaren... *host*

    SvaraRadera